Idag påminde jag barnen om vad vi hittills gjort och vad det står i läroplanen att alla ska kunna när arbetsområdet är klart:
KARLSKRONA - ETT VÄRLDSARV
Nästa vecka ska vi gå på guidad tur med Sven Norén. Vi ska också jobba med världsdelarna.
Två frågor väcktes: Får vi på detta sätt lära oss allt vi behöver? Hur ska var och en få visa sina kunskaper? Vi jobbar vidare och funderar på detta tillsammans.
·
ta reda på hur det var förr
i tiden där du bor och ge exempel på hur
människor levde.
·
jämföra hur livet var förr
med hur det är nu. Du gör det med hjälp av
människors olika
berättelser.
·
tala om när saker har hänt
med hjälp av tidslinjer och ord som beskriver tid.
·
ge exempel på vad
kristendomen betydde förr i tiden i skolan och där du bor.
·
söka information om
samhället med hjälp av att göra intervjuer och observationer.Du visar på ett
enkelt och tydligt sätt vad du har kommit fram till.
·
göra enkla undersökningar
av omvärlden. Du använder karta, jordglob,
väderstreck och ord som beskriver
var saker är. Du beskriver vad världsdelarna heter, var de ligger och hur stora
de är. Här är en fin film om Karlskronas historia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar