Du ska få jobba med frågorna:
Hur påverkar jag miljön positivt eller
negativt?
Vad kan jag göra för att bidra till en hållbar
utveckling?
So
·
Du kan beskriva hur det du
gör i vardagen kan påverka miljön. Du ger förslag på hur man kan bidra till en
hållbar utveckling.
·
Du kan göra enkla
undersökningar av omvärlden.
No
·
Du ger
exempel på vad som typiskt för luft och jämför med
vad du själv kan iaktta.
Teknik
·
Du kan bygga och förbättra
väldigt enkla tekniska lösningar. Du testar på ett
ganska bra sätt att lösa problem och gör
enkla modeller.
·
Du kan hjälpa till att ge
förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.
·
Du kan visa på ett enkelt
sätt med skisser, modeller eller texter hur du skall arbeta. Du visar på ett
ganska bra sätt hur du tänkt.
Svenska
·
Du kan skriva enkla texter på dator
och med en handstil som går att läsa.
·
Du kan stava ord som du ofta använder
och ord som är vanliga i texter som handlar om saker du känner till. Du
använder stor bokstav, punkt och frågetecken på rätt plats.
·
Du kan söka information från en källa
som någon visar dig.
·
Du kan skriva en enkel faktatext med
den viktigaste informationen och använda viktiga ord som hör ihop med det du
skriver om. Du kan skriva så att det är tydligt vad texten handlar om.
·
Du kan använda bilder för att göra
budskapet i dina texter tydligare.
·
Du kan ge och ta enkla, muntliga,
instruktioner.
Du ska få
titta på filmer.läsa själv och tillsammans med andra i olika källor.
göra laborationer.
titta på laborationer.
diskutera det du sett, läst och provat.
bli medveten om hur många förpackningar som slängs eller återvinns genom att fylla i protokollet till kartongjakten.
dokumentera dina laborationer.
göra en lista med minst 10 energispartips på
något sätt du själv väljer, en bildpresentation, plansch, en sång/dans, i en
app som Movenote, Puppet Pals, iMovie…
göra en serie med text och bild som visar hur
återvinning av ett material du själv väljer går till.
hållbar
utveckling
|
miljö
|
miljömärkning
|
klimat
|
klimatpåverkan
|
atmosfär
|
koldioxid
|
växthuseffekt
|
energi
|
återvinning
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar