·
beskriva
hur man kan iaktta spår av forntiden i naturen och i språkliga uttryck.
·
beskriva
delar av människans tidiga historia genom att ge exempel på människors
levnadsvillkor och några viktiga händelser.
·
i
viss utsträckning använda tidslinjer och tidsbegrepp för att ange händelser.
Kunskapskrav
SV:
Eleven ska
kunna
·
skriva
en faktatext där viktiga begrepp används på rätt sätt
Vi kommer att arbeta med (centralt innehåll)
·
urtiden/forntiden: livets utveckling på jorden
(evolutionsteorin) och människans uppkomst
·
istiden
och isens spår i naturen
·
stenåldern,
bronsåldern och järnåldern
·
forntidens
spår i natur och i språkliga uttryck
·
att
skriva faktatext med hjälp av stödord (enligt cirkelmodellen)
Vad ska vi göra?
·
läsa
i Forntidsboken och göra en serie från första livet till den första människan.
·
se
på filmer bla från ur och SLI.
·
rita
istidens spår i naturen och lära oss vad de heter
·
fylla
i en stödstruktur om sten- brons och järnålder.
·
söka
fakta och svara på frågor om någon/några perioder.
·
skriva
en faktatext tillsammans, sedan enskilt, med hjälp av orden i stödstrukturen om
en tidsperiod.
·
läsa
om forntiden som läsläxa.
·
jobba
konkret med att se utvecklingen över tid tillsammans med KLIV-pedagogen och
skapa en föreställning som ska visas upp i maj.
·
eventuellt
titta på några fornlämningar i närheten.
Hur ska du
få visa dina kunskaper?
Du ska
·
berätta
om din urtidsserie för en kompis.
·
delta
i KLIV-föreställningen.
·
göra
ett prov där du får visa dina kunskaper.
·
skriva
en faktatext om en tidsperiod du valt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar