fredag 23 januari 2015

Pedagogisk planering forntiden


 Kunskapskrav SO:
Eleven ska kunna

·        beskriva hur man kan iaktta spår av forntiden i naturen och i språkliga uttryck.

·        beskriva delar av människans tidiga historia genom att ge exempel på människors levnadsvillkor och några viktiga händelser.

·        i viss utsträckning använda tidslinjer och tidsbegrepp för att ange händelser.
Kunskapskrav SV:

Eleven ska kunna
·        skriva en faktatext där viktiga begrepp används på rätt sätt
Vi kommer att arbeta med (centralt innehåll)
·        urtiden/forntiden: livets utveckling på jorden (evolutionsteorin) och människans uppkomst

·        istiden och isens spår i naturen

·        stenåldern, bronsåldern och järnåldern

·        forntidens spår i natur och i språkliga uttryck

·        att skriva faktatext med hjälp av stödord (enligt cirkelmodellen)
Vad ska vi göra?
·        läsa i Forntidsboken och göra en serie från första livet till den första människan.

·        se på filmer bla från ur och SLI.

·        rita istidens spår i naturen och lära oss vad de heter

·        fylla i en stödstruktur om sten- brons och järnålder.

·        söka fakta och svara på frågor om någon/några perioder.

·        skriva en faktatext tillsammans, sedan enskilt, med hjälp av orden i stödstrukturen om en tidsperiod.

·        läsa om forntiden som läsläxa.

·        jobba konkret med att se utvecklingen över tid tillsammans med KLIV-pedagogen och skapa en föreställning som ska visas upp i maj.

·        eventuellt titta på några fornlämningar i närheten.
Hur ska du få visa dina kunskaper?
Du ska

·        berätta om din urtidsserie för en kompis.

·        delta i KLIV-föreställningen.

·        göra ett prov där du får visa dina kunskaper.

·        skriva en faktatext om en tidsperiod du valt.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar