tisdag 7 oktober 2014

Tema Karlskrona

Vi jobbar med Karlskrona på olika sätt under åren 1-3. Under år 1 besökte vi bland annat brandstationen och lärde oss om olika viktiga yrken och samhällsfunktioner. Vi började under år 2 att skaffa oss historiska referensramar för att veta hur människor levde för 150-100 år sedan. Därefter började vi med Karlskronas historia för att väcka intresse för att upptäcka hemstaden under lovet.

Idag påminde jag barnen om vad vi hittills gjort och vad det står i läroplanen att alla ska kunna när arbetsområdet är klart:

KARLSKRONA - ETT VÄRLDSARV

 
Vi har redan jobbat med förr i tiden, HISTORIA, genom vårt Astrid Lindgrentema i år 2. Då fick du också intervjua en äldre person och skriva in på en tidslinje när den personen föddes.

 
När vi började med Karlskronatemat skrev du ett VÖL-schema (Vet, Önskar veta, Lärt mig.) Vi har varit på besök på Marinmuseum och fått svar på en del frågor.

 
Vi har sett filmen Kyrkornas hemligheter om Tyska kyrkan och filmen Förvandlingen- Karlskrona.

 
Du har visat upp din bästa plats i Karlskrona med din bild och text om ditt smultronställe, och varit på besök på Turistbyrån.

Nästa vecka ska vi gå på guidad tur med Sven Norén. Vi ska också jobba med världsdelarna.

Två frågor väcktes: Får vi på detta sätt lära oss allt vi behöver? Hur ska var och en få visa sina kunskaper? Vi jobbar vidare och funderar på detta tillsammans.
 
I läroplanen står det att du ska kunna
 

·        ta reda på hur det var förr i tiden där du bor och ge exempel på hur

          människor levde.

·        jämföra hur livet var förr med hur det är nu. Du gör det med hjälp av

               människors olika berättelser.

·        tala om när saker har hänt med hjälp av tidslinjer och ord som beskriver tid.

·        ge exempel på vad kristendomen betydde förr i tiden i skolan och där du bor.

·        söka information om samhället med hjälp av att göra intervjuer och observationer.Du visar på ett enkelt och tydligt sätt vad du har kommit fram till.

 
Vi kommer också att titta på några kända världsarv i andra världsdelar. Då får du lära dig att

·        göra enkla undersökningar av omvärlden. Du använder karta, jordglob,
             väderstreck och ord som beskriver var saker är. Du beskriver vad världsdelarna heter, var de ligger och hur stora de är.

Här är en fin film om Karlskronas historia.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar