tisdag 18 november 2014

Tema miljö - planering!


Tema MILJÖ v 47-50

Du ska få jobba med frågorna:

Hur påverkar jag miljön positivt eller negativt?

Vad kan jag göra för att bidra till en hållbar utveckling?

 Kunskapskrav du ska uppnå:

So

·        Du kan beskriva hur det du gör i vardagen kan påverka miljön. Du ger förslag på hur man kan bidra till en hållbar utveckling.

·        Du kan göra enkla undersökningar av omvärlden.

No

·        Du ger exempel på vad som typiskt för luft och jämför med vad du själv kan iaktta.

Teknik

·        Du kan bygga och förbättra väldigt enkla tekniska lösningar. Du testar på ett

      ganska bra sätt att lösa problem och gör enkla modeller.

·        Du kan hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att ditt teknikarbete går framåt.

·        Du kan visa på ett enkelt sätt med skisser, modeller eller texter hur du skall arbeta. Du visar på ett ganska bra sätt hur du tänkt.

 
Dessutom tränar du på dessa kunskapskrav:

Svenska

·        Du kan skriva enkla texter på dator och med en handstil som går att läsa.

·        Du kan stava ord som du ofta använder och ord som är vanliga i texter som handlar om saker du känner till. Du använder stor bokstav, punkt och frågetecken på rätt plats.

·        Du kan söka information från en källa som någon visar dig.

·        Du kan skriva en enkel faktatext med den viktigaste informationen och använda viktiga ord som hör ihop med det du skriver om. Du kan skriva så att det är tydligt vad texten handlar om.

·        Du kan använda bilder för att göra budskapet i dina texter tydligare.

·        Du kan ge och ta enkla, muntliga, instruktioner.

 
Hur ska du jobba för att träna på detta?

Du ska få
titta på filmer.
läsa själv och tillsammans med andra i olika källor.
göra laborationer.
titta på laborationer.
diskutera det du sett, läst och provat.
bli medveten om hur många förpackningar som slängs eller återvinns genom att fylla i protokollet till kartongjakten.

 

 Du ska få visa vad du har lärt dig genom att

    dokumentera dina laborationer.
 

    göra en lista med minst 10 energispartips på något sätt du själv väljer, en bildpresentation, plansch, en sång/dans, i en app som Movenote, Puppet Pals, iMovie…
 

    göra en serie med text och bild som visar hur återvinning av ett material du själv väljer går till.

 BEGREPP

 
 
hållbar
utveckling
 
 
 
miljö
 
 
 
miljömärkning
 
 
 
klimat
 
 
 
klimatpåverkan
 
 
 
atmosfär
 
 
 
koldioxid
 
 
 
växthuseffekt
 
 
 
energi
 
 
 
 
återvinning
 
 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar